برنو - تانک - هواپیما - اسلحه کمری - سلاحهای جنگی و...

در مورد سلاحهای جنگی در قدیم و امروزه

برنو - تانک - هواپیما - اسلحه کمری - سلاحهای جنگی و...

در مورد سلاحهای جنگی در قدیم و امروزه

کلت برونینگ

BROWNING  FN

 

کلت برونینگ اف ان BROWNING FN

تاریخچه کلت برونینگ

این سلاح ساخت کشور بلژیک است و از قدیمی ترین سلاحهای کمری است.اولین نوع کلت برونینگ در سال 1879 ساخته شد،در سال 1900 میلادی نوعی از این سلاح که چخماق آن بر روی بدنه قرار داشت وکالیبر 32/. اینچ با خشاب 5 تیری به بازار عرضه و در ارتش بلژیک مورد استفاده قرار گرفت. در سال 1906 یک نوع کوچکتری از آن ساخته شد که در کف دست جای می گرفت کالیبر آن 25/. اینچ بود و حجم خشاب آن 6 فشنگی بود و به مدل بی بی (کودکانه ) معروف بود. در سال 1910 مدل پیشرفته تر آن به بازار عرضه شد که کالیبر آن 32/. اینچ و حجم خشاب آن 7 فشنگی بود و به مدل 1910 معروف شد. در سال 1922 مدلی ساخته شد که با حجم خشاب بیشتر و قدرت نفوذ بیشتر و لوله بلندتر مورد استفاده در ارتش و پلیس اروپا قرار گرفت (کالیبر 32/. با خشاب 9 فشنگی و کالیبر 38/. با خشاب 8 فشنگی ) در تمام این نوع سلاحها ضامن اصلی روی بدنه بود و گلنگدن را متوقف می کرده و فاقد ضامن گلنگدن بوده اند . در سال 1935 مدل دیگری ساخته شد که کالیبر 9 میلیمتری و حجم خشاب 13 فشنگی دارای ضامن گلنگدن و فاقد ضامن قبضه ای بود که روزنه دید آن مانند سلاح کلاشنیکف بود و از 50 متر تا 500 متر تنظیم می شد ، بعدها مدل AD140 عرضه شد که ضامن چخماق بر روی گلنگدن قرار داشت و دارای ضامن گلنگدن بود و در دو نوع کالیبر ساخته شد (9 میلیمتری کوتاه 13 فشنگی و 65/7 میلیمتری 12 فشنگی ).مدل جدید این سلاح با کالیبر 9 میلیمتری بلند و حجم خشاب 13 فشنگی با طول لوله بلندتر و قدرت بیشتری به بازار عرضه شد و در چند مدل ساخته شد.

1 – مدل HP نظامی : که روی چخماق آن سوراخی بود و در پائین قبضه آن حلقه ای قرار داشت.

2 – مدل HP تجارتی : فاقد سوراخ چخماق و حلقه است.

3 – مدلهای سفارشی : قبضه آن از صدف و روی بدنه آن کنده کاری شده است.

مشخصات کلت برونینگ

سلاحی است نیمه خودکار که با فشار مستقیم گاز باروت مسلح و با هوا خنک و با خشاب 13 فشنگی از زیر تغذیه میشود، دستگاه نشانه روی ان دارای روزنه دید و مگسک ثابت است.این سلاح دارای سه نوع ضامن است :

1 – ضامن اصلی یا ضامن چخماق : که دارای دو وضعیت است ، بالا ضامن و پائین آتش ، که این ضامن در سمت چپ سلاح و بالای قبضه قرار دارد.

تذکر – زمانی میتوانیم از این ضامن استفاده کنیم که چخماق مسلح باشد.

2 – ضامن گلنگدن یا ضامن تیر آخر: که بعد از شلیک آخرین تیر، گلنگدن را در انتهای مسیر خود متوقف میکند و در سمت چپ سلاح بصورت برگه ای تعبیه شده.

تذکر – پس از توقف گلنگدن ،کافی است خشاب خالی را خارج کرده و خشاب پر را داخل کرده و گلنگدن را کمی به عقب کشیده و سپس رها کنیم و یا کافی است که سر ضامن گلنگدن را به طرف پائین فشار دهیم تا گلنگدن رها شده و سلاح مجددا مسلح شود.

3 – ضامن نیم چخماق : برای جلوگیری از ضربه زدن بی موقع چخماق است که در این حالت سلاح شلیک نمی کند .

تذکر – اگر خشاب داخل سلاح نباشد ، سلاح تیراندازی نمی کند حتی اگر مسلح باشد.

مختصات کلت برونینگ

کشور سازنده : بلژیک و آمریکا

کالیبر : 9 ×19 میلیمتر (پارابلوم)

وزن سلاح بدون خشاب : 850 گرم

وزن خشاب خالی : 80 گرم

وزن سلاح با خشاب پر : 090/1 کیلوگرم

طول سلاح : 2/20 سانتیمتر

تعداد خان : 6 عدد و گردش از چپ به راست

حجم خشاب : 13 فشنگ

برد مفید : 50 متر

برد نهایی : 1200 متر

مهمات این سلاح از انواع مهمات کالیبر 9 × 19 میلیمتری پارابلوم استفاده میشود.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد